Homeopaatti toimii yrittäjänä hyvinvointialalla. Hoidossa ja palvelussa tulevat valitukset ohjataan kuluttajaviranomaiselle, jos ongelmaa ei saada sovittua palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä.
Homeopatian koulutus ei kuulu valtiontukemaan viralliseen terveydenhuollon koulutukseen.
Homeopatian koulutus Suomessa on yksityisten koulujen järjestämää koulutusta, johon ei myöskään anneta valtion opintolainaa tai opintorahaa.
Jos mielestäsi saamassasi palvelussa/koulutuksessa on virhe – eli ostamasi palvelu ei vastaa sitä mitä olit ostanut.
Neuvottele ensin palveluntarjoajan kanssa ja anna palveluntarjoajalle mahdollisuus korjata tilanne.
Ohjeet ristiriitatilanteissa!
1. Ota yhteys palveluntarjoajaan ja pyri neuvottelemalla ratkaisemaan asia.
Varmista luontaishoitajalle ensi kertaa mennessäsi, että tiedät mitä palvelun hintaan kuuluu ja mitä palvelua olet ostamassa.
Luontaishoitajasi on tottunut kertomaan palvelustaan ja hinnoittelustaan, jos et ole sitä lukenut hänen nettisivuiltaan.
Homeopaatin vastaanottohinta sisältää tavallisimmin homeopaattisen arvion tekemisen ja tukihoito-suosituksen asiakkaalle.
Vastaanottoaika vaihtelee homeopaatin mukaan.
Koulutuksesta saat ohjeellisen opintosuunnitelman opintojen sisällöstä, kokonaisuudesta ja tuntimääristä.
1.2 Tee kirjallinen reklamaatio
Jos palvelu ei vastaa sitä mitä olit ostanut, neuvottele aina ensin palveluntarjoajan kanssa.
Jos asia ei ratkea neuvottelemalla, tee kirjallinen reklamaatio terapeutille/yritykselle
mahdollisimman nopeasti virheen jälkeen ja pyydä vastaus kirjallisena (sähköpostilla tai paperilla).
Kirjoita selkeästi mikä palvelussa ei ollut niinkuin olisi pitänyt ja pyydä siihen kirjallinen vastaus
terapeutilta/yritykseltä.
Reklamaation teko-ohjeet löydät myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi
2. Ota yhteys terapeuttisi ammatillisen yhdistyksen Eettiseen toimikuntaan
Jos neuvottelu ei onnistunut palveluntarjoajasi kanssa, voit ottaa yhteyttä terapeuttisi ammatillisen yhdistyksen
eettiseen toimikuntaan. Eettinen toimikunta voi auttaa neuvottelemaan sovitteluratkaisun asiakkaan ja
palveluntarjoajan välillä.
Lähetä eettiselle toimikunnalle kirjallinen reklamaatio, johon olet saanut palveluntarjoajan kirjallisen vastauksen.
Eettinen toimikunta vastaa sähköpostiisi mahdollisimman pian.
SHA-Koulutus on LKL ry:n rekisteröity kouluttaja – www.lkl.fi
LKL Eettinen toimikunta – lkleettinentoimikunta@lkl.fi
3. Ota yhteys kuluttajaneuvontaan
jos sovittelu ei onnistunut eettisen toimikunnan välityksellä - ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
Halutessasi voit lähettää kirjallisen reklamaation myös suoraan kuluttajaneuvontaan, mutta toivomme,
että silloinkin laitat reklamaation kopiona palveluntarjoajan eettiselle toimikunnalle.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto – www.kkv.fi
Kuluttajaneuvonnassa voit asioida puhelimitse soittamalla numeroon 029 505 3050
(ma, ti, ke, pe klo 9–12, to 12–15), tarkista puheluiden hinnat www.kkv.fi sivuilta.
Sivuilta saat lisätietoa kuluttaja-asioista ja reklamaation tekemisestä.
4. Ota yhteys kuluttajariitalautakuntaan
Jos kuluttajaneuvonnan avulla sovittelu ei ole onnistunut
voit ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan, joka on puolueeton riidanratkaisija. www.kuluttajariita.fi
Lautakunta antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin oikeudellisiin riitoihin.
Kuluttajariitalautakunta on oikeusministeriön hallinnonalalla toimiva, tuomioistuinten
ulkopuolinen vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Sen toiminta perustuu lakiin kuluttajariitojen ratkaisemisesta.
5) Jos saamasi palvelu on epäammattimaista etkä tiedä miten tilanteessa pitäisi edetä:
Epäammattimainen käytös
Mikäli palveluntarjoajan kohtelu asiakasta kohtaan ei ole ammattimaista tai ylittää soveliaisuuden rajat
– ota yhteyttä eettiseen toimikuntaan erityisesti, jos kyseessä on arkaluontoiseksi kokemasi asia.
Epävarmat tilanteet
Jos mietit onko saamasi palvelu asiallista tai et tiedä miten tilanteessa pitäisi edetä, voit silloinkin kääntyä
eettisen toimikunnan puoleen. Eettinen toimikunta auttaa arvioimaan tilanteen ja tarpeen vaatiessa
neuvottelemaan tai ohjaa tarvittaessa eteenpäin kuluttajaneuvontaan tai viranomaiselle.
-Tarvittaessa Eettisellä toimikunnalla on konsultaatiomahdollisuus alan yhdistykseen, kouluttajaan tai ulkopuoliseen asiantuntijaan.
-Tarvittaessa asiakas ohjataan eteenpäin ottamaan yhteys asianmukaiseen viranomaiseen (kuluttaja-asiamies, lääkäri, poliisi).
Eettinen toimikunta - Henkilön salassapito/luottamuksellisuus:
Huomaathan, että riita-asiaa selvitettäessä Eettinen toimikunta on yhteydessä palveluntarjoajaan
ja asiakkaan lähettämät tiedot ja reklamaatio käsitellään palveluntarjoajan kanssa.
Eettisellä toimikunnalla on vaitiolovelvollisuus ja vain asiaankuuluvat henkilöt käsittelevät asian.
Eettinen toimikunta pitää käsittelystä ja ratkaisusta pöytäkirjaa ja antaa suosituksen kirjallisena
molemmille osapuolille.
Jos kyseessä on henkilöä kohtaan tehty rikos, epäily rikoksesta tai epäammattimainen käytös,
josta asiakas ohjataan edelleen viranomaiselle, emme välitä tietoja palveluntarjoajalle,
vaan asianomainen viranomainen hoitaa asiaa eteenpäin.
Lisätietoa:
Kilpailu -ja kuluttajavirasto: Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
Kuluttajaneuvonta: Kuluttajaneuvonta - Kilpailu- ja kuluttajavirasto (kkv.fi)
-KKV toimintaohjeet kuluttajalle reklamaatioissa
Kuluttajansuojalaki: Kuluttajansuojalaki 38/1978 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Kuluttajariitalautakunta: Etusivu - Kuluttajariitalautakunta